De fleste virksomheder har i dag en stresspolitik, men det betyder ikke, at den er operationel. Ofte oplever jeg, at den bliver lavet og derefter havner på en hylde eller bliver lagt langt nede i en mappe på et intranet. Hvis den skal have en effekt, skal den være operationel. Jeg oplever også virksomheder, som ikke har en stresspolitik, da de hellere vil lave en trivselspolitik eller lignende. Men trivsel er ikke det modsatte af stress, så en politik om trivsel vil sjældent have en effekt på stress.
Læs eventuelt først om Hvorfor lave en stresspolitik?
Det første skridt mod at skrive en stresspolitik er at blive enige om, hvilken af de fem forståelser af stress (paradigmer) man tager udgangspunkt i. I eksemplet nedenfor tager jeg udgangspunkt i det allostatiske paradigme (belastningsparadigmet).
En stresspolitik har to dimensioner
En operationel stresspolitik indeholder to dimensioner for at få det hele med.
Den første er de organisatoriske niveauer, hvor IGLO-modellen er en praktisk tilgang. Modellen indeholder fire niveauer: Individ, Gruppe (det sociale), Ledelse og Organisation, hvor Organisation dels omfatter organisatoriske funktioner som HR, samarbejdsudvalg, arbejdsmiljøudvalg, sikkerhedsudvalg m.v., dels topledelsen i form af direktionen og bestyrelsen, og dels virksomhedskulturen. Organisationsniveauet kan enten deles i tre, nemlig kultur, topledelse og funktioner, eller holdes samlet.
Den anden dimension er inspireret af folkesundhedsvidenskaben med primær, sekundær og tertiær forebyggelse, som ved stress normalt kaldes forebyggelse, håndtering og afhjælpning. Forebyggelse er det, man gør, før behovet opstår (grøn). Håndtering er det, man gør, når behovet er der (gul). Afhjælpning er det, man gør, hvis forebyggelse og håndtering ikke var tilstrækkeligt. Det kan være før en sygemelding (rød) eller som følge af en hel- eller deltidssygemelding (sort), som enten kan samles eller deles i to.
På den måde får man et skema med 12 felter. Jo længere oppe til venstre, jo vigtigere er indsatsen. Hvert felt skal herefter udfyldes med det, der passer bedst for den aktuelle virksomhed. Skemaet kan fx udfyldes således:
Et eksempel på overblikket
|
Forebyggelse |
Håndtering |
Afhjælpning |
|
Organisation |
Kulturudvikling, strukturudvikling og værktøjer Udvikle en kultur med tillid, retfærdighed og samarbejdsevner (social kapital). Monitorering af stress. Redskaber til fx medarbejdersamtaler. |
Understøtte ledere og medarbejdere Støtte til ledere og medarbejdere, der oplever stress (egen eller |
Læring og normalisering Udtrække læring af situationen og tage initiativer til at forebygge Støtte lederen i dennes ansvar for normalisering af situationen. Tilbyde kompetent hjælp til den stressede. |
|
Ledelse |
Lederudvikling Udvikling af den menneskelige side af ledere, så lederne er opmærksomme |
Aktiv håndtering Aktiv håndtering af stressen, både hos den stressede og resten af gruppen. |
Overtage situationen Bidrage til læring i organisationen. Tage ansvaret for en normalisering af situationen. Hvis sygemelding: Hvordan Forebygge tilsvarende fremtidige hændelser. |
|
Gruppe |
Relationsudvikling Udvikling af positive relationer. |
Støtte Udvise støtte og forståelse. |
Støtte Udvise støtte og forståelse. |
|
Individ |
Medarbejderudvikling Udvikling af evner til at være opmærksom på sig selv og andre, til at |
Håndtere efter bedste evne Prioritere og huske at sige til og fra. Bede om hjælp. |
Tage imod hjælp Bidrage til læring i organisationer og tage imod hjælp. |
Derefter kommer detaljerne
Hvert af de valgte indsatsområder skal herefter konkretiseres og operationaliseres. Dette kan være med information, værktøjer, aftaler der skal indgås, kurser mv. Det vil sige, at alle ved, hvem der gør hvad, og hvornår de skal gøre det. Desuden skal stresspolitikken med jævne mellemrum evalueres og justeres. En god stresspolitik er således ikke et statisk dokument, men et levende dokument, og den gode stresspolitik skal således vedligeholdes, efterhånden som der opnås erfaringer på de enkelte områder.
Baggrund
Ovenstående er baseret både på min organisationspsykologiske baggrund og mine mange års praktiske erfaringer med at hjælpe virksomheder med deres stresspolitik, enten i processen med at udarbejde den eller ved at give feedback på en eksisterende stresspolitik.
Bjarne Toftegård
Stressekspert, foredragsholder, konsulent, senior stresscoach, underviser og forfatter
email: bt@forebygstress.dk
Tlf: 20708050
© Bjarne Toftegård – Forebyg Stress